Hoitohevonen

Hoitaminen Niemenpellon Tallilla

Hevosen hoitaminen ei ole pelkästään lasten tai nuorten harrastus, se kuuluu myös aikuisille. Aikuisille hevosenhoito harrastus on irtiotto arjesta, tapa rentoutua ja ottaa omaa aikaa.

Hoitaminen on sitovaa, niin kuin muutkin harrastukset kuten luistelu tai jalkapallo. Lapset ja nuoret oppivat ottamaan vastuuta, huolehtimaan eläimestä, toimimaan rauhallisesti ja huomioimaan ympäristöään, toimimaan osana talliyhteisöä.

Pidämme 10-vuotta alaikärajana. 9-vuotias voi aloittaa harjoittelijana, jos aikuinen kulkee aina mukana auttamassa. Harjoittelijoilla ja hoitajilla tulee olla vakuutus. Kuulumalla seuraan vakuutus tulee automaattisesti, tai jos et kuulu seuraan, tulee olla oma vakuutus. Varmistathan vakuutus yhtiöltäsi, että se kattaa myös hoitamisen.

Kaikki lapset ja nuoret aloittavat harjoittelijoina ensin. Harjoittelijaksi pääsee kun on suorittanut H2 ja H3 merkit, näihin pääset tutustumaan Kaviouralla. Harjoittelijat tulevat tallille harjoittelemaan hoitamiseen tarvittavia taitoja, paras aika on, kun tulee tuntien aikaan, jolloin tallilla on varmasti muitakin ketkä pystyvät opastamaan. Harjoittelijana toimiminen ei ole niin sitovaa, vaan tallille voi tulla itselleen sopivina päivinä. Harjoittelijat ilmoittautuvat tallinhenkilökunnalle saapuessaan ja avustavat omien taitojen rajoissa.

Kun on saanut nimikkohoitohevosen, olisi hyvä että hoitamassa kävisi kaksi kertaa viikossa, hoitaa päivystysvuoron, joka on ennalta sovittuna päivänä joko lauantaina tai sunnuntaina. Hoitajat osallistuvat tallin järjestämiin talkoisiin ja tapahtumiin. Päivystys on aikuisille vapaaehtoista.

Ota yhteyttä Mari-Liinaan, puh 050 911 6631 (Whatsapp tai Signal) jos haluat aloittaa hoitamisen tai sinulla on lisää kysyttävää hoitamisesta.

Säännöt

Kaikkia tervehditään.

Ketään ei jätetä yksin tai kiusata.

Auta omien taitojesi mukaan.

Somejulkaisun saa tehdä tallilla, mutta muistathan pitää julkaisun positiivisena, etkä arvostele hevosia tai muita julkaisuissasi. Muutoin tallilla keskitytään yhdessäoloon, hevosiin ja pidetään puhelin taskussa.

Tallilla saa käydä milloin vain, aamulla aikaisintaan klo 11 ja pois tallilta 30min viimeisen tunnin jälkeen, jotta tallin henkilökunta on viimeinen joka lähtee tallilta.

Sään mukainen vaatetus. Sandaalit, mikroshortsit ja pikkutopit eivät kuulu tallivaatetukseen. Kuumista helteistä huolimatta shortsien tulisi olla n. polvi mittaiset turvallisuus syistä.

Syksy ja kevät ovat hyvin märkiä, joten vedenpitävät kengät, kuten kumisaappaat vähintään. Talvella vaatetta tarpeeksi, jotta tarkenee.

Hevosta taluttaessa tulee olla hanskat, nuorten ja isompien hevosten tarhaan aina kypärä päähän.

Laitumille/tarhoihin ei saa mennä ilman lupaa ja huvikseen kulkemaan. Tallilla ollessa autetaan henkilökuntaa tuntihevosten haussa. Hevosia ei saa lähteä yksin hakemaan tarhasta, vaan jonkun kokeneen pitää olla portilla mukana, ettei muut karkaa.

Hevosten varusteet pestään vähintään kerran viikossa, kaksi olisi hyvä. Suitset rasvataan kerran kuukaudessa kuukauden ensimmäisellä viikolla ja vielä sateiden jälkeen tarvittaessa, jos nahka on mennyt ”koppuraksi”.

Hyvin tärkeää on muistaa että hevosten ja ponien harjoja ei saa ikinä leikellä. Osa on näyttelyissä käyviä ja jos joltain leikataan harjaa tai häntää niin sen vuoden näyttelyt on peruttu. Eli harja ja häntä tulee selvittää sormin, eikä harjoja käyttäen.

Ja aina kannattaa kysellä, jos on jostain epävarma.

Tuntihevoset on vapaalla silloin kun ne eivät ole tunneilla, eli niitä ei voi talutella kentällä tms. sellaista. Mutta hoitaa ja hieroa saa. Hierontaa opetetaan halukkaille.

Hoitohevoselleen saa ostaa halutessaan, päitsien kokoja yms. voi kysellä. Hoitajan ostamat tavarat ovat hoitajan omalla vastuulla, talli ja seura ei ota vastuuta niistä.